Opgesloten theaterwerk

Wat ben ik er klaar mee om te zeuren over het thuis zitten. Daarom heb ik ook helemaal geen zin om een blog te schrijven om aan te geven hoe moeilijk het allemaal is, of vervelend, of saai. Dat weet je zelf ook wel. Dus dat heeft geen verdere uitleg nodig. Ook ga ik niet beginnen over wat nou een feit of een leugen is op internet. Er zijn veel voor mij geweest die dat vertellen en vervolgens al hun gedeelde berichten als sneeuw voor de zon zien verdwijnen. Ik wil liever nuttig vertellen over waar ik mee bezig ben. Dus dat ga ik dan ook nu doen. Vergeet wat ik allemaal hiervoor heb geschreven. Ik begin lekker bij het begin, op de tweede alinea van deze blog post.

 

Daar gaan we. Op dit moment ben ik een drietal toneelstukken aan het schrijven. Het is nou eenmaal niet anders, omdat we niet aan de slag kunnen met repeteren. Ik besef dat ik hiervoor nog schreef dat ik niet over het thuisblijven zou zeuren, dus zal ik daar maar verder niet op in gaan. Toneelstuk #01: Hamlet. Gelijk een dikke titel van één van de meest vertolkte of verwerkte toneelstukken. Ik geef lekker mijn eigen draai eraan. Een aantal maanden geleden was ik begonnen aan dit verhaal om in te leveren als idee voor een studenten toneelvereniging. Helaas had ik deze opdracht niet gekregen maar ga ik het wel verder verwerken. Het moet "Hemlut" worden. Een verhaal op zijn Rotterdams verteld op een camping als decor. Hoe het verder vorm zal krijgen of wanneer het gemaakt kan worden, is nog onduidelijk.

 

Toneelstuk #02: Dit is een project dat al een tijdje terug was gestart. Een waargebeurd verhaal van een psychotherapeute. Alle vreemde en nare ontwikkelingen binnen de psychiatrie komen aan het licht. Een bizar verhaal wat tot een toneelstuk moet gaan leiden. Ik ontmoette deze vrouw enkele maanden geleden. Ze wilde heel erg graag haar verhaal vertellen en dat dit een kunstvorm kreeg. Ik greep deze kans met beide handen aan, maar helaas loopt het in deze tijd een vervelende vertraging op. Hopelijk later meer nieuws.

 

En tot slot het derde toneelstuk. Een verwerking van een verwerking. Het originele stuk "Le Menteur" van Pierre Corneille, wat voor het eerst in 1644 werd opgevoerd, is bewerkt door Carlo Goldoni als "Il Bugiardo" rond 1750. Van deze bewerking ga ik weer aan de haal om er "De Leugenaar" van te maken. Het plot moet nog een goede vorm krijgen, maar de uitvoering zal met maskers worden. Commedia dell'arte! Man, wat heb ik daar zin in. Maar eerst hieruit zien te komen, zonder te zeuren.

Reactie schrijven

Commentaren: 0